logo
Oikeuskansleri huomautti Hätäkeskusta epäasianmukaisuudesta Tulosta Sähköposti

hatakeskus_paivystysOikeuskansleri Jaakko Jonkka on ottanut kantaa kahdeksaan tapaukseen, joissa hätäkeskuslaitoksen päivystäjät on väitetty toimineen tylysti ja virheellisesti hätäpuheluiden soittajia kohtaan.

 

Kaikki oikeuskanslerin käsittelemät tapaukset ovat vuosilta 2008-2009. Jonkka ei ryhdy niiden vuoksi varsinaisiin toimenpiteisiin, vaikka moitteen sijaa tapauksista löytyi.

Jonkka otti kantaa esimerkiksi tapaukseen, jossa vanhus oli soittanut Helsingin hätäkeskukseen tilatakseen itselleen ambulanssin. Vanhus oli kertonut olevansa niin huonossa kunnossa, ettei hän kykenisi kävelemään taksiin.

Helsingin Sanomat oli uutisoinut asiasta vuoden 2008 tammikuussa, ja väittänyt hätäkeskuksen antaneen vanhukselle ohjeen "sitten te ryömitte".

Jonkan tekemän selvityksen mukaan tavoitteena oli antaa päällysvaatteitta ulkona olleelle, pyörtymisen tunnetta valittaneelle soittajalle keino siirtyä sisätilaan välttyäkseen kylmettymiseltä. Tarkka päivystäjän käyttämä sanamuoto oli ollut: "No te voitte kyllä kontatakin".

Selvityksen mukaan päivystäjän tekemä riskinarvio, jonka tuloksena oli ohje kulkea taksilla sairaalaan, ei noudattanut hätäpuhelun käsittelyyn kuuluvaa protokollaa.

Oikeuskansleri on tämän seurauksena huomauttanut Helsingin hätäkeskusta toiminnan epäasianmukaisuudesta.

Hätäkeskus: Soita apua vanhemmiltasi

Helsingin hätäkeskus sai toisenkin huomautuksen tapauksesta 12-vuotiaan liukastumiseen liittyvästä hätäpuhelusta. Kaatuneen lapsen polvi oli mennyt sijoiltaan, mutta ambulanssia ei lähetetty paikalle, koska soittaja oli lapsen alaikäinen kaveri.

Hätäkeskuspäivystäjä oli käskenyt lasta soittamaan vanhemmilleen.

Hätäkeskuslaitoksen näkemyksen mukaan toisen puhelun käsittely on epäonnistunut.

Päivystäjän selitys on se, että hän uskoo, että lapset haluavat useimmiten vanhempiensa auttavan heitä tai olevan edes mukana, minkä vuoksi hän tarjosi mainittua vaihtoehtoa. Päivystäjä oletti selvityksensä mukaan kohteesta tulevan uuden soiton, jollei kuljetus vanhempien toimesta onnistuisi.

Jonkka saattoi asiasta huomautuksen hätäkeskuksen ja puhelun hoitaneen päivystäjän tietoon.

Vastaus kuolemaa tekevälle: "Hyvinhän tuo jaksaa"

Jonkka käsitteli myös tapauksen, jossa 45-vuotias mies oli kuollut sairaskohtaukseen ennen kuin ambulanssi oli ehtinyt paikalle.

Ilta-Sanomissa tammikuun alussa 2008 ilmestyneen jutun mukaan miehelle oli Kaakkois-Suomen hätäkeskuksesta yritetty saada apua, mutta hätäkeskus ei ollut suhtautunut avunpyyntöön vakavasti.

Lehden jutun mukaan hätäkeskuksen päivystäjä oli kommentoinut miehen avunpyyntöä sanomalla "hyvinhän tuo jaksaa, kun ääni kuuluu tänne asti".

Hätäkeskuksen käynnistämän sisäisen selvityksen mukaan hätäkeskuspäivystäjän tavoitteena puhelun aikana oli saada tieto ja varmuus siitä, että hätäpuhelun taustalla kuuluva ääni oli henkilön, jolle apua oltiin soittamassa.

Jonkka ilmoittaa, että hänen saamansa selvityksen perusteella Kaakkois-Suomen hätäkeskuksen menettelyssä ei tutkitussa asiassa ole ilmennyt sellaista, mikä antaisi aihetta laillisuusvalvonnallisiin toimenpiteisiin.

Hälytetty apu ei ohjautunut oikeaan paikkaan - henkilö menehtyi
 
Iltalehdessä 6.8.2009 ja Helsingin Sanomissa 7.8.2009 ilmestyneiden kirjoitusten mukaan Tokiosta Wieniin matkalla ollut Austrian Airlinesin lentokone laskeutui keskiviikkona 5.8.2009 Helsinki-Vantaan lentokentälle matkustajan saaman vakavan sairaskohtauksen vuoksi. Lehtitietojen mukaan paikalle hälytetty ambulanssi saapui vasta puoli tuntia koneen laskeutumisen
jälkeen ja sairaskohtauksen saanut henkilö menehtyi ennen avun saapumista. Helsingin Sanomien kirjoituksen mukaan avun saapuminen myöhästyi Itä-ja Keski-Uudenmaan hätäkeskuksessa tapahtuneen virheen vuoksi.
 
Selvityksestä ilmenevien seikkojen johdosta hälytetty apu ei kuitenkaan ole ohjautunut oikeaan paikkaan. "Vaikuttaa siltä, että kysymyksessä on ollut lähinnä erinäisistä yhteensattumista johtunut sinänsä erittäin valitettava erehdys", toteaa Jonkka. Oikeuskansleri katsoo kuitenkin, että Itä- ja Keski-Uudenmaan hätäkeskus ei olisi toiminut asiassa lainvastaisesti tai laiminlyönyt velvollisuutensa niin, että se antaisi aihetta laillisuusvalvonnallisiin toimenpiteisiin.
 
Kuvassa oleva henkilö ei liity tapauksiin.
Kuva / Intermin
 
(EOK-viestintä, Sanomat24)
 

* Eurooppalaisen Oikeusturvan Keskusliitto -EOK ry on kansalaisten ja yrityksien riippumaton ja puolueeton oikeusturvan edunvalvontajärjestö, joka on perustettu vuonna 2004.

Miksi EOK:n kannattaa liittyä 

* vahvistat ja edistät jäsenyydelläsi tärkeää oikeusturvatyötä
* saat oikeusturvaneuvontaa, ohjausta ja koulutusta kaikilla oikeusaloilla * saat jäsenpalvelun kautta ammattitaitoista ja luotettavaa asiantuntija-apua
* saat jäsenpalvelun kautta EOK:n seurannan ja valvonnan omaan oikeusturva-asiaasi
* saat oikeusturva-asiasi osaksi EOK.n laajempaa kollektiivista oikeudellista edunvalvontaa
* kehität ja ajantasaistat osaamistasi laillisten oikeuksiesi puolustamiseksi
* verkostoidut muiden jäsenten kanssa ja voit osallistua erilaisiin vertaistukiryhmiin

 

Säilytä EOK-jäsenyys
 
*EOK:n tutkimuksien ja seurannan mukaan ihmisellä on useita oikeusturvaongelmia elämänsä aikana. Siksi on tärkeää säilyttää EOK-jäsenyys!  

 

Copyright 2006 - 2017 EOK ry